Ο βασικός πρωταγωνιστής στο μυθιστόρημα The Keeper of Lost Causes του επιτυχημένου δανού συγγραφέα είναι ο ντετέκτιβ Carl Mørch. Πρόκειται για έναν από εκείνους τους χαρακτήρες που παραμένουν βαθιά χαραγμένοι στη μνήμη του αναγνώστη, ακριβώς λόγω του ποιοι ή πως είναι: ιδιότροποι, ιδιόρρυθμοι, εκρηκτικοί, με προβλήματα με την εξουσία, αλλά από την άλλη: πιστοί στους φίλους, πεισματάρηδες, αφιερωμένοι με όλο τους το είναι σ’ αυτό που κάνουν, κι ας τεμπελιάζουν πού και πού.
Σαν ένας ενοχλητικός τεμπέλης, με ψυχολογικά προβλήματα: έτσι εμφανίζεται στην αρχή αυτού του βιβλίου ο Καρλ. Έχει μόλις επιστρέψει στη δουλειά έπειτα από τον τραυματισμό του με σφαίρα στο κεφάλι, σ’ ένα περιστατικό στο οποίο δύο καλοί του φίλοι και συνάδελφοι υπήρξαν θύματα επίσης. Ο ένας έχασε τη ζωή του, ενώ ο άλλος βρίσκεται σε κατατονική κατάσταση στο νοσοκομείο. Ο Καρλ νιώθει κατά κάποιο τρόπο υπεύθυνος γι’ αυτό που έγινε. Αν τραβούσε έγκαιρα το όπλο του, αν σημάδευε το θύτη τους, τα πράγματα ίσως να ήταν αλλιώς. Αλλά δεν το έκανε και τώρα πρέπει να ζήσει με τις συνέπειες των πράξεών του – συνέπειες τραγικές, αφού τώρα πια ουσιαστικά διαβαίνει τη ζωή απόλυτα μόνος και όσο περνά ο καιρός γίνεται όλο και πιο δύσθυμος.
Ο Καρλ είναι ένας από εκείνους τους τύπους που πιο εύκολα κάνουν εχθρούς παρά φίλους. Αυτοί που τρέφουν κάποια συμπάθεια στο πρόσωπό του είναι ελάχιστοι και όλο και λιγοστεύουν και κάποιοι σκέφτονται ότι ίσως έχει φτάσει η ώρα να τον ξεφορτωθούν, κι ας θεωρείται ήρωας. Να τον απολύσουν δεν μπορούν, έτσι μη έχοντας άλλη επιλογή, του δίνουν προαγωγή και του αναθέτουν μια νέα μονάδα της αστυνομίας, που δημιουργήθηκε μετά από πολιτικές πιέσεις, με αποκλειστικό σκοπό την διερεύνηση παλιών και άλυτων υποθέσεων. Αυτός δέχεται αρχικά αυτή την υποτιμητική προαγωγή με δυσθυμία και φανερή βαριεστιμάρα, αλλά όσο περνούν οι μέρες η διάθεσή του αλλάζει. Χωρίς ν’ αφήνει τους προϊστάμενούς του σε χλωρό κλαρί, αρχίζει σιγά σιγά να μπαίνει στο πετσί του ρόλου που του έχει ανατεθεί και με τη βοήθεια του πιστού του βοηθού Χάφεζ Αλ-Άσαντ, βάζει σύντομα μια τάξη στο υπόγειο γραφείο που του έχει διατεθεί. Και, προτού περάσει και πολύς καιρός, αρχίζει να διερευνά την πρώτη υπόθεση. Αυτή αφορά την αυτοκτονία μιας νεαρής πολιτικού ονόματι Μερέτε Λινγκάαρντ, πέντε χρόνια πριν, η οποία είχε τότε απασχολήσει πολύ το αστυνομικό σώμα καθώς το πτώμα της δεν βρέθηκε ποτέ, ενώ υπήρξαν και κάποιες υποψίες ότι δολοφονήθηκε. Πιάνοντας το νήμα της υπόθεσης από την αρχή και συνεχίζοντας την έρευνα με πείσμα μουλαριού και με κάθε συμβατικό ή μη τρόπο, ο Καρλ σύντομα θ’ ανακαλύψει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως ακριβώς δείχνουν, και ότι οι καλοί του συνάδελφοι, αυτοί που τώρα δεν χάνουν ευκαιρία να τον διαβάλουν, τότε τα έκαναν θάλασσα. Στο μεταξύ, όντας ο καλύτερος ντετέκτιβ της αστυνομίας της Κοπεγχάγης, βοηθά αυτούς τους ίδιους συνάδελφους να διαλευκάνουν μια νέα υπόθεση, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τις απαιτήσεις της εν διαστάσει γυναίκας του, ενός ατάλαντου ψώνιου που την έχει δει ζωγράφος, και του γιου της, τον οποίο αμέλησε να πάρει μαζί της όταν έφυγε απ’ το σπίτι.
Παράλληλα μ’ αυτή την ιστορία διαβάζουμε μιαν άλλη: αυτή μιας γυναίκας που απήχθηκε και κρατείται σε ένα κρύο, αποστειρωμένο δωμάτιο από τρεις σαδιστές εγκληματίες, δύο άντρες και μια γυναίκα. Παρακολουθούμε λεπτό το λεπτό τον αγώνα και την αγωνία της καθώς προσπαθεί να νύχια και με δόντια να κρατηθεί από τη ζωή. Χωρίς να το ξέρει πληρώνει κάποιες παλιές αμαρτίες, αμαρτίες για τις οποίες όσο και να το ήθελε η ίδια, δεν θα μπορούσε ποτέ να εξιλεωθεί.
Αυτό είναι ένα καλογραμμένο αστυνομικό μυθιστόρημα, που ξεχωρίζει όχι μόνο για την υπόθεση, αλλά και για τους εξαιρετικά σκιαγραφημένους χαρακτήρες του, και το οποίο αξίζει να διαβαστεί από κάθε φίλο του είδους. Ο συγγραφέας δημιούργησε για τους σκοπούς της αφήγησης μερικούς ήρωες μοναδικούς: με χιούμορ και κακία, με ψυχολογικά προβλήματα και υπομονή, που κρύβουν σημαντικά κι ασήμαντα μυστικά και τρομερές αλήθειες. Ήρωες που αγωνίζονται καθημερινά για να ζήσουν, αλλά και που πασκίζουν για να πεθάνουν. Ήρωες καθημερινούς, με όλες τις αδυναμίες, τα προβλήματα και τις μικροπρέπειές τους.
No comments:
Post a Comment